Zorg

Cliënt­on­der­steu­ning gemeente Castricum

Cliënt­on­der­steu­ning biedt u informatie, advies en ondersteuning bij vragen over zorg en welzijn. Cliëntondersteuners kunnen ook bemiddelen bij klachten en problemen. U kunt ondersteuning vragen op allerlei terreinen, zoals onderwijs, jeugdzorg, werk, inkomen, zorg, wonen en welzijn.

De cliëntondersteuner helpt u bij het oplossen van uw problemen en/of het regelen van hulp. Het doel is dat u daarna weer zelf verder kunt. Cliënt­on­der­steu­ning is gratis.

Cliënt­on­der­steu­ning aanvragen

Op deze pagina vindt u de gegevens van organisaties die cliënt­on­der­steu­ning aanbieden in uw gemeente of regio. Kunt u hier niet vinden wat u zoekt, dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Team voor meer informatie over cliënt­on­der­steu­ning in uw gemeente.

Heeft u een indicatie voor zorg uit de Wet langdurige zorg, dan kunt u voor cliënt­on­der­steu­ning ook terecht bij het zorgkantoor. Het zorgkantoor geeft ondersteuning bij het uitzoeken en regelen van de zorg waarvoor u een CIZ-indicatie heeft.

Recht op ondersteuning bij zorg en hulp

Een cliënt is iemand die zorg of hulp krijgt van een instantie. Of iemand die dit wil gaan aanvragen. Alle cliënten hebben recht op gratis cliënt­on­der­steu­ning. Dat staat in de wet. De gemeente zorgt ervoor dat deze cliëntondersteuning beschikbaar is: het is een algemene voorziening.

Hulp en advies

De cliëntondersteuner kan u helpen om zelf te beslissen over uw hulp of zorg. Hij of zij geeft informatie en advies en regelt praktische zaken. Bij de gemeente en bij andere instanties.

De cliëntondersteuner komt op voor uw belang. Zodat u de hulp krijgt die u nodig heeft. De cliëntondersteuner kan helpen met:

  • uitzoeken waar de problemen zitten;
  • kiezen wat voor zorg of ondersteuning er moet komen;
  • de juiste hulp regelen;
  • verschillende soorten hulp op elkaar afstemmen;
  • bepalen of de hulp goed heeft gewerkt.

Onafhankelijk

Een cliëntondersteuner moet onafhankelijk werken. Dus los van de gemeente, het zorgkantoor of zorgaanbieders. Uw belangen staan voorop.

Heeft u het idee dat uw cliëntondersteuner niet onafhankelijk is, dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Team. U mag vragen om een andere ondersteuner.

Cliënt­on­der­steu­ning bij zorgaanvraag

De gemeente zorgt ervoor dat cliënt­on­der­steu­ning beschikbaar is voor iedereen die zorg of hulp wil aanvragen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van:

Ook bij een aanvraag die u niet bij de gemeente doet, maar bij een andere instantie, kunt u dus cliënt­on­der­steu­ning krijgen. De cliëntondersteuner kan u ook helpen bij het gesprek met het Sociaal Team. U kunt bij de gemeente navragen welke organisatie cliënt­on­der­steu­ning bij het keukentafelgesprek bieden.

Hoe u het Sociaal Team kunt bereiken

Locatie: Akersloot

  • inloopuren: woensdag van 14.00 tot 16.00 uur
  • Medisch Centrum D’oude Jacobus, Julianaweg 20 (spreekkamer 3), Akersloot
  • telefoon op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur: 14 0251
  • e-mailadres: sociaalteamcastricum@debuch.nl

Tafeltje dekje

  • Informatie en aanmelding bij Bettie Verduin, Pontweg Noord 4, 1921 CB Akersloot, telefoon 316394 of 06-38486151; email: verkom4@live.nl

De werkgroep Tafeltje Dekje is werkzaam binnen Castricum en houdt zich bezig met het verstrekken van maaltijden aan personen, voornamelijk ouderen, die door omstandigheden niet in staat zijn voor zichzelf een warme maaltijd te bereiden.

Men kan 7 maaltijden per week bestellen, echter de maaltijden worden uitsluitend op maandag, woensdag en vrijdag door vrijwilligers rond­gebracht. Dit geschiedt tussen ca. 10.00 en 11.00 uur.

De maaltijden worden bereid door het Buffettenpaleis en bestaan uit een voor-, hoofd-en nagerecht. Men heeft de mogelijkheid door de week te kiezen uit twee menu’s. De maaltijden zijn verpakt in 1- of 3-vaks bakjes, welke zijn dichtgeseald en na het verwarmen makkelijk te openen zijn. De menulijsten die men op maandag ontvangt, dienen uiterlijk vrijdag bij de rijder ingeleverd te worden. Het verpakkingsmateriaal is zowel geschikt voor de magnetron als voor de oven. Met de meest voorkomende diëten kan rekening worden gehouden.

Kosten

De prijs van een hoofdgerecht van Tafeltje Dekje bedraagt € 7,50. Soep vooraf kost € 1,75 en een toetje € 1,25.
Men is niet verplicht om een voorafje en een toetje te nemen. De betaling geschiedt middels een automatische incasso.

Aanmelding

Aanmelding moet minimaal 3 dagen voor deelname aan Tafeltje Dekje geschieden. Bij de aanmelding moet u naam, geboortedatum, adres, contact­persoon, een eventueel dieet en de reden voor de aanvraag bekend maken.

Afmelding/opzegging

Indien men een maaltijd wil afmelden, moet men minimaal 2 werkdagen van te voren bellen naar
0251 – 65 85 85 en geeft door voor welke datum afgezegd moet worden. Maaltijden die niet 2 werkdagen van te voren zijn afgemeld, worden in rekening gebracht! Het voordeel van koelversmaaltijden is dat men ze nog 4 dagen in de koelkast en 3 maanden in de vriezer kan bewaren. Als men te laat is met afmelden is dit wellicht nog een mogelijkheid. De maaltijdbox kan dan bij de deur of bij de buren gezet worden.

Subsidies

Degene voor wie de maaltijd te duur is (door te laag inkomen), kan in aanmerking komen voor een subsidie van 35% van de maaltijdprijs. Men dient hiervoor een aanvraagformulier in te vullen.